Pilottimalli 2017



Keskiviikkona 8. helmikuuta yli 300 kahdeksasluokkalaista Ahveniston, Lyseon ja Parolan kouluista kutsuttiin seuraamaan Hämeenlinnan Teatterin Suomi 100 -juhlavuoden Suomi sataa ja tuulee -esityksen läpimenoa. Esityksen katsomisen lisäksi opiskelijoille lähetettiin etukäteen Hämeenlinnan Teatterissa kuvattuja videoita, joissa esiteltiin näytelmää, sen toteutusta sekä teatterin eri ammatteja. Lisäksi koulut saivat Teatterimuseon tekemän tehtäväpaketin, jota opettajat käyttivät oppitunneilla haluamallaan tavalla.

Sekä videoiden että tehtävien tarkoituksena oli auttaa oppilaita ymmärtämään teatterikokemusta paremmin. Teatterin A B C -hanke on suunnattu pääasiassa toisen asteen opiskelijoille, mutta seuraavaksi esiteltävää yhteistyömallia on mahdollista hyödyntää opiskelijoiden iästä riippumatta. 

Yhteistyön onnistumisen arvioimiseksi, opettajia pyydettiin jälkikäteen lähettämään omia sekä oppilaiden kommentteja tehtävien ja esityksen sopivuudesta 8.-luokkalaisille, arviota oppimisprosessin etenemisestä sekä palautetta yhteistyöstä.  


Miten yhteistyö Hämeenlinnan Teatterin, Teatterimuseon ja perusasteen oppilaitosten välillä alkoi?

 

Yhteistyöverkostot Hämeenlinnan Teatterin sekä oppilaitosten välillä olivat jo valmiiksi olemassa aiemman yhteistyön kautta. Teatterimuseolla työskennellyt projektikoordinaattori Rosaliina Munnukka oli syksyllä 2016 tapaamassa teatterijohtaja Kirsi-Kaisa Sinisaloa Hämeenlinnan Teatterilla muissa merkeissä. Samassa tapaamisessa Munnukka esitteli parhaillaan käynnissä olevaa Teatterin A B C -hanketta, josta Sinisalo kiinnostui. Teatterimuseo etsi hankkeeseen pilottiteatteria ja koska Hämeenlinnassa verkostot koulujen ja Teatterin välillä olivat jo valmiit, päätettiin yhteistyö aloittaa. Saman päivän aikana myös kouluja pyydettiin mukaan hankkeeseen.

Hämeenlinnan Teatterin valikoituminen pilottiteatteriksi oli siis toisaalta onnekasta sattumaa. Yhteismallia suunniteltiin yhdessä teatterin, Teatterimuseon ja peruskoulujen opettajien kanssa ideapalaverissa sekä sähköpostin välityksellä.

Pilottikokeilussa Teatterimuseolla oli merkittävä rooli yhteistyön edistämisessä. Jatkossa kuitenkin toivomme, että teatterit ja koulut pystyvät koordinoimaan yhteistyötä itsenäisesti keskenään. Tämän sivun tarkoituksena on toimia esimerkkinä siitä, miten yhteistyötä koulun ja teatterin välillä voidaan tehdä. Teatterin A B C -nettisivut tarjoavat yhteistyön tueksi tietoa lavastustaiteesta, pukusuunnittelusta ja teatterihistoriasta pelien, artikkelien ja tehtävien kautta.

Olemme keränneet yhteystietolistaa teattereiden ja toisen asteen oppilaitosten yhteyshenkilöistä marraskuun 2016 aikana valtakunnallisen Teatterin A B C -kyselyn kautta. Yhteystietolista helpottaa teattereiden ja koulujen yhteistyötä.

Pilottimallin yhteistyö askel askeleelta:
  
1) Aikataulujen ja esityksen sopiminen koulujen ja teatterin välillä
2) Videoiden ja tehtäväpaketin lähettäminen kouluille
3) Ennakkotehtävien tekeminen kouluissa
4) Esityksen katsominen
5) Jälkitehtävien tekeminen kouluissa 
6) Palautteiden ja kommenttien kerääminen opettajilta ja opiskelijoilta 
7) Palautteiden kerääminen kouluilta ja lähettäminen teatterille

 

Teattereiden ja koulujen välisessä yhteistyössä kannattaa ottaa huomioon seuraavia asioita:

  • Olisi hyvä, jos teatterilla ja koululla kummallakin olisi yhteyshenkilö tai -henkilöitä, jotka tuntevat oman talonsa tavat, jotka sopivat käytännön asiat, ja joiden kautta tieto kulkee kumpaankin suuntaan. Asiat pitää sopia selkeästi, yksityiskohtaisesti ja ajoissa.
  • Yhteistyöhön osallistuvien teatterin henkilökunnan ja opettajien välille kannattaa perustaa sähköpostirinki, jotta kaikki tietävät missä mennään, vaikka kaikki eivät osallistukaan käytännön suunnitteluun ja toteutukseen.  
  • Oppilaitoksilla ja teattereilla on erilaiset aikataulut, jotka pitää sovittaa yhteen. Jos useamman rinnakkaisluokan koulu tule katsomaan esim. päivällä esitettävää ennakkoa sen ajankohta on pitäisi tietää vähintään kuukausi ennen esitystä, jotta kaikki asiat saadaan oppilaiden ja erilaisten lukujärjestysten kanssa sopimaan yhteen.
  • Teatterin ja opettajien kannattaa miettiä, kuinka hyvin näytelmä ja sen esitys sopii ikäluokalle.  

 

Videot

 

Opiskelijoille lähetettiin etukäteen Hämeenlinnan Teatterissa kuvatut videot, jotka kertovat näytelmästä, sen toteutuksesta sekä teatterin eri ammateista.



Suomi Sataa ja Tuulee -näytelmän yleisesittely (esittelyn puheosuus alkaa kohdasta 2:49).


Lavastus ja lavastajan työ


Pukusuunnittelu ja puvustajan työ





Kannustamme teattereita tekemään yhtä hienoja videoita! Oppilaat olivat erityisen innostuneita niistä.


Vinkkejä videoiden sisällön tekemiseen pääset lataamaan täältä.



Tehtävät


Tehtäväpaketin tehtävät ja materiaalit ovat opettajalle välineitä ja apua siihen, miten oppilaita voi ”valmistaa” etukäteen teatteriesityksen katsomiseen ja sen jälkeen kokemuksen purkamiseen ja analysointiin. 


  • Ennakkotehtävien tarkoitus on auttaa oppilaita seuraamaan esitystä ja kiinnittämään huomiota teatteriesityksen eri osa-alueisiin. Jälkitehtävien tarkoitus on helpottaa keskustelua ja antaa sille rakenne.
  • Toivotaan myös, että oppilaat huomaavat kuinka paljon erilaisia ammatteja ja työtehtäviä teatterissa on.
  • Yksi kokeiluryhmän opettajista oli antanut oppilaille tehtäväksi kirjoittaa noin 10 min. ajan teatterikokemuksesta tajunnanvirtatekniikalla ennen jälkitehtävien keskustelukysymyksiä. Jos on aikaa, tämä on erinomainen aloitus katsomiskokemuksen pohtimiseen.
  • Teatterin A B C ensimmäisessä osassa tehtäväpaketin keskiöön on nostettu esityksen visuaalinen osa-alue, lavastus ja pukusuunnittelu. Jos aikataulut ja henkilöresurssit antavat periksi, teatteri voisi järjestää oppilaille kierroksen jossa pääsisi tutustumaan lavastamon ja puvuston työhön sekä muuhun näyttämön takaiseen maailmaan.
  • Oppilaiden ja opettajien palaute on kullan arvoista teattereille.

 
Tehtävät ovat mielipide- ja ajattelutehtäviä joita voi toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmässä oppitunneilla tai kotona. 



Tehtävät pääset lataamaan täältä.



https://www.luminpdf.com/viewer/w8CLrTXmiqboQmu6o